Du er her: Hjem > Ture > Kommende ture > Byvandring

Byvandring

1800-tallet - Købkes & Marstrands København

Torsdag 8. oktober kl. 16 (varighed 1½ - 2 timer)

Pris 110 kr. pr. person, gæster er velkomne

Tilmelding KUN til:  hannehadberg@gmail.com

Du får mail ang. betaling hvis du er kommet med på turen.

Vores guide, cand. mag i historie og samfundsfag, Christian Donatzky mødes med os ved Højbro Plads.

Købke                                     Marstrand

Købke    Marstrand

Turen handler om de to store guldaldermalere Christen Købke og Wilhelm Marstrand, der begge blev født i 1810. Begge var sønner af bagermestre i København. De studerede sammen under Eckersberg, blev nære venner, men deres liv, karrierer og malerier var meget forskellige. København var ved at sprænges inden for voldene, og enevælden vaklede.

Fra Højbro Plads går turen omkring Nikolaj Plads, der var præget af slagter udsalg. Vi går til Kongens Nytorv og Charlottenborg, hvor Købke og Marstrand terpede perspektivlære af Eckersberg, og Marstrand senere fik professorbolig. Vandringen fortsætter ad Gothersgade og ind i Kongens Have. Vi går forbi Statens Museum for Kunst og hilser på statuen af Marstrand. Derefter langs med voldområdet, der blev nedlagt i 1870'erne. Turen passerer arbejderboligerne i Kartoffelrækkerne og slutter ved Sortedamssøen, hvor Købke boede og malede mange af sine mest kendte malerier.

Mange hilsner Hanne Hadberg, Kunst og Kulturforeningen på RH