Du er her: Hjem > Ture > Kommende ture > Farvens Kraft

Farvens Kraft

Farvens Kraft: Hans Purrmann på Kunstforeningen Gl Strand

Gl. Strand 48 1202 Kbh .K

Omvisning onsdag d. 19. juni kl. 17.00 (Mødetid kl. 16.50)

Pris kr. 80,- (max 30 deltagere)

Farvens Kraft

Hans Purrmann (1880-1966) er i dag en af Tysklands markante koloristiske malere. Som en kunstnerisk nomade og diplomat rejste og bosatte han sig i forskellige europæiske lande op gennem det 20. århundrede – både på eget initiativ og tvunget af omstændighederne i et Europa fuld af omvæltninger og forandringer.

I selskab med sin nære kollega Henri Matisse var han en central figur i det internationale kunstmiljø, som Matisse skabte i Paris i begyndelsen af det 20. århundrede gennem sin skole, Académie Matisse, som Purrmann fungerede som leder af.

Livet igennem vedblev Purrmann at arbejde med maleriet i et koloristisk figurativt udtryk med fokus på farve og maleriets dekorative kvaliteter. Sideløbende med sin udforskning af modernismens formelle nybrud honorerede han de gamle mestre. Umulig helt at klassificere, udviklede han sin egen unikke stil, mens han – på trods af krige og ydre omstændigheder – insisterede på at søge skønheden og det eviggyldige i de klassiske motiver: landskaber, stilleben, interiører og portrætter. Ligesom sin mentor, Matisse, ønskede han, at kunsten skulle være en “lettelse fra dagliglivets kampe”. Udskældt af det nazistiske regime I 1937 optrådte to af Purrmanns værker i Hitlers vandreudstilling Entartete Kunst, hvorefter 36 malerier og en stor samling grafikker blev fjernet fra de offentlige museer i Tyskland. Størstedelen af disse er aldrig siden blevet fundet.

Der vil yderligere være en kort introduktion til den særprægede, sjove udstilling ”Driving home for Christmas” af den unge kunstner Asger H. Gjerdevik, samt mulighed for at opleve Milena Bonifacinis installation”Gæstebud” i mødesalen: Et slags hjem, hyggeligt/uhyggeligt, hvor alting omfortolkes, ingenting er helt som det ser ud til.

Tilmelding til kunstforeningen.rigshospitalet@regionh.dk

senest d. 18. juni med samtidig indbetaling til reg. 3121 kt. 3121635798 eller pr. mobilepay til 61 33 19 47

Mange hilsener
Kunstforeningen