Du er her: Hjem > Ture > Kommende ture > Salto på Øregård

Salto på Øregård

Salto, Stentøjsmesteren.

Rundvisning på Øregaard Museum.

Ørehøj Allé 2

Fredag 12 april kl. 16.30

Pris 110kr.

Tilmeding KUN til hannehadberg@gmail.com

Som altid først til mølle og de som kommer med får mail ang. betaling

Sidste frist 1 april.

Axel Salto (1889-1961) er en central figur i dansk designhistorie. Han var en del af den gruppe af møbeldesignere og kunsthåndværkere, der blev promoveret internationalt under betegnelsen Danish Modern, og som i dag har opnået næsten kultagtig status.

Axel Salto var oprindeligt uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og satsede i første omgang på en karriere inden for malerkunsten, men det blev med keramikken – stentøjet – han opnåede berømmelse både herhjemme og internationalt.

Som kunstner var han meget inspireret af naturens former. Det ses tydeligt både i den ”riflede”, den ”knoppede” og den ”spirende stil”, som er så karakteristisk for hans arbejde.

Øregaard Museum belyser Saltos arbejde med keramikken fra 1920’erne til hans død i 1961. Udstillingen inddrager også skitser på papir, bøger og enkelte eksempler på maleri og design, så man kan opleve sammenhængen mellem de forskellige medier i hans kunstneriske virke. Mere end 100 værker vises på udstillingen.

Salto

Mange hilsner Hanne Hadberg