Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Besøg i Dannerhuset

Tirsdag d. 21. april kl. 17.30

Pris: kr. 50,-
NB: Max 30 deltagere!!

Dannerhuset i Nansensgade, et af Nyrenæssancens flotteste bygninger, blev opført i 1873 på foranledning af Grevinde Danner og stod færdigbygget i 1876, et år efter grevindens død.

Huset indeholdt 52 små lejligheder, tiltænkt enker og ældre ugifte kvinder, som ikke modtog understøttelse.

I takt med velfærdsstatens udvikling forsvandt de ”fattige fruentimmere”. I slutningen af 70’erne boede der således kun fire kvinder i husets underetage. Stiftelsen var ved at gå fallit og bestyrelsen besluttede derfor at sælge ejendommen til en entreprenør, som ville rive huset ned og bygge kontorer på grunden. Men d. 2. november 1979 sneg 300 kvinder sig i ly af nattens mørke ind i huset og erklærede det for besat. I 1980 købte de huset for 2,8 millioner kroner, og dermed var grundlaget for det nuværende krisecentret lagt.

Med støtte fra Realdania er Dannerhuset nu blevet gennemgribende renoveret og nyindrettet.

Indgangspartiet og husets særlige, bevaringsværdige rum er blevet restaureret, så alt igen fremstår med værdighed og samtidig støtter op om husets centrale funktioner.

Besøget omfatter ikke traktement, men der er masser af hyggelige caféer i Nansensgade.