Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Brumleby

Omvisning mandag d. 24/9 kl. 15.30

Mødested: indkørslen ved Østerbrogade 55 kl. 15.20

Max 40 deltagere! Pris kr. 60,-

Brumleby er Danmarks første sociale boligprojekt. 4 rækker af boligblokke, bygget af Københavns Lægeforening i 1853-72. De første 2 rækker er designet af M.G.B. Bindesbøll, de sidste 2 af Vilhelm Klein. ”Sunde og billige Boliger for de ubemidlede Klasser”, først tilbudt koleratruede fattigfolk i indre by, sidenhen bl.a. fattige migranter, som søgte til hovedstaden efter nederlaget i 1864.

Brumleby er samtidig en studie i andelsbevægelse, fællesskab og velfærd. Med bl.a. landets ældste brugsforening, beboerlokale, bibliotek, hygiejniske faciliteter og et børneasyl, en by i byen med små haver og grønne områder, et godt, børnevenligt sted at bo.

Fra 1970 og 10 år frem var Brumleby nedrivningstruet, men det lykkedes beboerne gennem utallige aktioner at få bygningerne erklæret bevaringsværdige. Efter moderniseringen i 90´rne besluttede beboerne, at stedet fortsat skulle være en selvstændig social boligorganisation. I dag er Brumleby fredet og et eksklusivt og eftertragtet sted at bo med lange ventelister på lejlighederne.

Efter besøg i Brumlebys lille museum samles vi i beboerlokalet, hvor der kan stilles spørgsmål.

Her byder vi på snacks og vin. Samtidig er der mulighed for at købe ”Brumleby”øl, eller vand.