Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Edvard Weie

Edvard Weie i Kunstforeningen Gl. Strand

Gammel Strand 48, 1202 København K

Omvisning Onsdag d. 15. april kl. 16.30

(Mødetid 16.15 ved indgangen)

Pris: kr. 50.- (NB: max 30 deltagere –hurtig tilmelding anbefales!)

Weie1.png Weie2.png Weie3.png

Edvard Weie (1879-1943) er den helt store kolorist i dansk kunsts historie og kendt som en af de mest betydningsfulde danske modernister ved sit kompromisløse, originale og uhyre sikre arbejde med farven og forenklingen af formen. Han malede Christiansøs uspolerede landskab som det tabte Paradis, det moderne liv på Langelinie i lysende farver, poetiske opstillinger af hjemmets genstande og romantisk-musikalske figurkompositioner. Kunsten skulle være udtryk for et poetisk livssyn og en vejviser for hele samfundet. Forårets udstilling lader derfor Weies begreb om det poetiske og det poetiske livssyn være rammen om udstillingen. Farvens klang var Weies maleriske middel, og kernen i hans romantiske kunstopfattelse var det farvemusikalske og maleriets poetiske omskabelse af naturen og de store temaer i tilværelsen. Det skrev han om i et stort manuskript, som udkom nogle år efter hans død med titlen Poesi og Kultur”.

Mere end 70 særligt udvalgte malerier i privat eje kan opleves på udstillingen, der således viser den store bredde i Weies værk med særlig fokus på de modne, koloristiske arbejder efter 1920. Udstillingen viser hans udvikling fra stemningsfulde interiører og christianshavnske motiver fra det tidlige 20. århundrede og frem til hans sidste store romantiske komposition Faun og nymfe fra begyndelsen af 1940erne.

Hvis vejret er til det, er det muligt at nyde en kop kaffe og kage eller et glas vin i husets lille gårdhave.