Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Jesper Christiansen i Kunstforeningen Gl. Strand

Jesper Christiansen i Kunstforeningen Gl. Strand

Jesper Christiansen

i Kunstforeningen Gl. Strand

Gammel Strand 48, 1202 København K

Omvisning onsdag d. 14. februar kl. 17.00

(Mødetid 16.45 ved indgangen)

Pris: kr. 75,-  (NB: max 30 deltagere –hurtig tilmelding anbefales!)

Jesper Christiansen 1 Jesper Christiansen 2 Jesper Christiansen 3

Jesper Christiansen, professor ved Kunstakademiet, er en ener i nutidig dansk billedkunst. Kunstforeningens medlemmer vil fra tidligere omvisninger huske hans ”verdenskort”, vægmaleri i kronprinseparrets palæ, Amalienborg, og hans Kierkegaard-inspirerede Københavnerbilleder i Byretten.  I øvrigt var han i  2015 – som flere nok husker -  illustrator på Irmas kunstdåser og – tasker.

Kunstforeningen GL STRAND præsenterer Jesper Christiansen i en stor udstilling ”FORBILLEDE” med værker fra de sidste ti år, samt helt nye malerier skabt specielt til GL STRAND i anledning af udstillingen. Udstillingen sammensætter billeder og tekst, maleri og litteratur og lader de to kunstarter indgå i en nøje komponeret iscenesættelse med et intimt og farverigt interiør, der leder tankerne hen på et herskabeligt hjem, et bibliotek, en salon.

I en årrække har Jesper Christiansen arbejdet med det skrevne sprogs relation til billedet og maleriet. I udstillingen tager han afsæt i personlige læsninger af skønlitterære mesterværker, som han forener med indtryk og tanker fra nær og fjern, heriblandt egne rejseskildringer eller oplevelser fra og omkring hjemmet i Odsherred. Malerierne iscenesættes i en teatralsk scenografi, hvor den besøgende får mulighed for at dykke ned i et righoldigt arkivarisk materiale af litterære forlæg, skitser og andre kunstneres værker; malerier og tegninger, som alle har fungeret som inspiration og forlæg for Jesper Christiansen.

For at understrege litteraturens vigtighed i kunsten, er forfatteren Merete Pryds Helle udstillingens primære formidler. Hun bidrager med tekster, der poetisk ledsager maleriernes fortællinger.

Kunstforeningen
Christine Munch-Petersen