Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Magasin du Nord

Mandag d. 31. oktober kl. 17
Torsdag d. 3. november kl. 17

Pris kr. 25,-

Forretningsmændene Theodor Wessel og Emil Vett grundlagde i 1868 De forenede Hvide Vare Forretninger. De første forretninger var i Århus og Ålborg. I 1871 åbnedes endnu en i København i det daværende Hotel du Nord på Kongens Nytorv - med eget væveri og møbelfabrik på Østerbro.
I 1879 registrerede Wessel og Vett navnet Magasin du Nord, og i 1889  købte de Hotel du Nord med omkringliggende ejendomme. I 1890 blev bygningerne ud mod Kongens Nytorv revet ned for at give plads til et nyt stormagasin efter parisisk forbillede. Den elegante bygning stod færdig til julehandelen i 1893. Senere kom filialerne. Først i Århus og Ålborg, siden over hele landet. I 1920 var der i alt 170 filialer.
Magasin har således igennem det meste af sin eksistens været en meget stor arbejdsplads I 1918 var der alene på Kongens Nytorv ansat 1800 ekspedienter, 600 fabriksarbejdere og flere hundrede hjemmesyersker. På mange områder var Magasin også førende inden for medarbejderpleje. De opførte feriehuse for personalet i 1934, og stormagasinet havde gratis lægekonsultation, sportsforeninger, kunstforening
(!) og pensionskasse.
Magasin blev i 2009 solgt til den britiske stormagasinkæde Debenhams.
Magasin du Nord Fonden stod i 2013 bag åbningen af Magasin museet. Museets samling er enestående i Danmark – der kendes ingen anden detailforretning, som har bevaret så mange dokumenter og genstande fra en så lang tidsperiode.
Der vil blive budt velkommen med en lille, behagelig forfriskning!