Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture > Regensen

Regensen

Rundvisning på REGENSEN

HUSK man kan først tilmelde sig DAGEN EFTER at denne indbydelse er modtaget, fra kl. 15.
Tilmeldelser inden bliver ikke registreret!

Vi mødes ved porten i Store Kannikestræde 2,
10. eller 12. april kl. 16.30 præcis, porten låses.
Pris: 50 kr. pr. person. Gæster er velkomne.

HUSK at skrive hvilken dato du ønsker: 10. april eller 12. april!

Alle (først til mølle) som kommer med får mail ang. betaling.

Regensen er Danmarks næstældste kollegium, efter Valkendorfs, fra 1588.

Regensen blev opført i 1618-23 som hjem for 120 studenter på initiativ af Christian den Fjerde. Den gamle bygning gik til ved Københavns brand 1728. Den blev genopført i sin nuværende skikkelse efter 1730. I slutningen af 1700-tallet opstod det studenterliv, der senere har kendetegnet Regensen. Lindetræet midt i gården blev et samlingspunkt for studenternes fester og diskussioner.

På rundvisningen kommer vi ind på Regensens historie, arkitektur og ikke mindst de mange (skøre) traditioner, der stadig holdes i hævd på Regensen. Vi vil bl.a. høre om, hvad det vil sige at holde et regensembede, om kollegiets berømtheder, om kunsten at sjofle og om, hvad det vil sige at dø i løbet af ens levetid (regensianerne dør, når de fraflytter Regensen).

På turen rundt omkring på kollegiet vil vi vise jer regensgården med frk. Lind, den gamle kirkefløj, fægtekælderen og Regensens lille bibliotek og en af kollegianernes værelse m.m.

Regensen har netop fået et gammelt billede af Christian den 4. hjem efter restaurering. Det har en meget sjov historie, som får vi med.

Mange hilsner Hanne Hadberg, Kunst/kultur foreningen på RH