Du er her: Hjem > Ture > Tidligere ture i år > Holmens Kirkegård

Holmens Kirkegård

Omvisning Mandag d. 3. juni kl. 15.30

Mødested: Foran kirkegårdskontoret, Øster Farimagsgade 46

(Portindgangen ved siden af skolen)

Holmens Kirkegård

Pris kr. 25,-

Holmens Kirkegård - oprindelig kaldet Skibskirkegården eller Bådsmandskirkegården - åbnet i 1666 er den ældste, stadig fungerende kirkegård i København, idet Garnisons Kirkegård først blev taget i brug halvtreds år senere i 1711 og Assistens Kirkegård små hundrede år senere i 1760.

Holmens Kirkegård var anlagt som fattigkirkegård til begravelse af de i kongens tjeneste stående ubemidlede uniformerede matroser og deres familier, "så at aldeles intet for jorden enten til Kirken eller Skolen skulle gives, mens enhver, som de bedst ved og kan selv grave den Grav, som fra Holmen dertil er bestilt". Ubemidlede boende på Bremerholm skulle også begraves på Skibskirkegården.

Kirkegården var dengang med sine 500 kvadratalen kun halvt så stor som i dag. Under pesten i 1711 blev den fyldt til bristepunktet, idet antallet af begravelser mere end fordobledes, for "Intet sted lyste de hvide Kors så hyppigt på dørene, som i de små nyboderhuse". I årene efter pesten ophørte imidlertid kirkegårdens status som fattigkirkegård i 1728, blandt andet fordi begravelses-pladserne inden for voldene stort set var brugt op, hvorfor også mange formuende - officerer, skibsførere og efterhånden andre - blev jordfæstet på Skibskirkegården - dog mod betaling. Der var forbud mod mindesmærker, som først blev ophævet i 1794. Kirkegården blev i øvrigt indhegnet i 1769 for at forhindre græssende kreaturers adgang til området!

Kom med på omvisningen på denne smukke og særprægede kirkegård, lige nu, hvor naturen folder sig smukkest ud! Efterfølgende byder vi på et lille glas, enten på kirkegården eller – afhængigt af vejret - hjemme hos undertegnede, som bor overfor.

Mange hilsener
Christine Munch-Petersen