Du er her: Hjem > Ture > Ture i 2019 > FN Byen Københavns stjerneformede FN-by, Hovedstadens Manhattan

FN Byen Københavns stjerneformede FN-by, Hovedstadens Manhattan

Mandag, 11. november kl. 15-16.

Mødested: FN Byen, Marmorvej 51, 2100 København Ø. Mødetid kl. 14.45.

Tilmelding er obligatorisk med fulde navn, og der skal på dagen fremvises billed-id, ligesom man skal igennem et sikkerhedstjek a la det i lufthavnen.

FN byen 1  Ved indsejlingen til Københavns Havn, Marmormolen ligger FN's markante, stjerneformede hovedkvarter, Campus 1.

Arkitektfirmaet 3XN har udformet FN Byen som en ottetakket stjerne for at opnå et arkitektonisk udtryk, som understreger FN’s kerneværdier og autoritet. ”Hjertet og hjernen” er midten af stjernen, som organiserer og stimulerer alle de fælles funktioner og aktiviteter ude i de otte “takker”.

FN Byens hvide facader står som en markant lysende kontrast til det omgivende vand. Vinduesfladerne er dækket af en yderhud, der består af mere end 1.400 lodrette 2,5 meter høje to-fløjede foldeskodder af aluminium med et fint perforeret mønster. De mange store sol- og lysafskærmende foldeskodder, som dækker alle facaderne på de otte “takker”, er i konstant bevægelse, efterhånden som lyset bevæger sig rundt om bygningerne igennem dagen. Den dynamiske facadeafskærmning bidrager hermed til oplevelsen af, at FN Byen er én stor, levende organisme.

Campus 1 er et af Skandinaviens mest bæredygtige bygninger. Bygningen har modtaget en Platinum LEED certificering og EU-Kommissionens Green Building Award for nye bygninger. Bygningen er designet til at bruge mindst 55 procent mindre energi end lign. kontorbygninger, og den bidrager til FN’s mission om at gøre alle FN operationer mere energieffektive.

Bygningen støtter op om reformer i FN systemet, heriblandt FN’s One UN-tilgang, som indebærer et mere koordineret, effektiv og samarbejdende FN system. Ved at samle alle organisationer i samme bygning, sparer organisationerne ikke blot udgifter til administration og vedligeholdelse, men det faciliterer og forstærker også tværorganisatorisk læring og samarbejde.

Det åbne område i midten er prydet af en specialdesignet trappe, som skal symbolisere interaktionen mellem de forskellige FN agenturer. Der er i alt 11 agenturer, heraf bl.a. World Food Programme (WFP) og FN Women. Organisationerne varierer i størrelse og mandat. De deler dog én fælles dagsorden: at opnå de 17 Verdensmål inden 2030. Målene bygger på 2015-målene og skitserer en universel, integreret og transformativ vision for en bedre verden.

FN Byen København består desuden af Campus 2, der ligger i containerhavnen i Københavns Nordhavn, og som udgør UNICEF’s nye højlager. Med en kapacitet på op til 37.000 paller er det verdens største humanitære varehus.

FN byen 2

Kunst- og Kulturforeningen Rigshospitalet